Monday, March 2, 2009

Reformasi

Ternampak laman web Shin yang berubah rupa, tergoyang hatiku nak kemaskinikan design lampiranku yang lama tak terkendali. Shin yang kini sibuk dengan rancangan honey-moon-nya, seolah mempunyai terlampau banyak masa lapang, berupaya membuat pelbagai contengan baru untuk lamannya. Memang itu dia wanita upaya yang pernah jadi setiausaha teruggul in sekolah.

Entah kenapa hatiku semakin pilu membaca berita dalam negeri di seberang laut. Gelora politik negara kita seupama drama komedi membongkar kelemahan pimpinan yang kurang beriman, bermain api dengan salahgunaan kuasa dan wang negara. Ke mana sudah wawasan negara untuk bergerak ke arah kemajuan sebagai negara perindustrian? Ke mananya "bersih, cekap dan amanah"?

Adalah pada ketika yang sama aku berada di Jepun, dapat kusaksi Perdana Mentri Koizumi menjadi PM ke56. Beliau pernah menjadi harapan sanubari setiap warga Jepun pada masa itu, sebagi pembaharu ekonomi yang berusaha memperbaiki hutang kerajaan, mengemaskini sistem bank serta penswastaan perkhidmatan pos negara.

Kini, Presiden Obama muncul sebagai bintang politik di dalam dan di luar negara Amerika, mempersonakan kita dengan pelbagai polisi untuk membawa negaranya mengatasi krisis ekonomi dunia.

Harap-harap satu hari nanti, negara kita dapat bangun menyedari kelemahan kita, menolak ideologi yang mementingkan warna kulit dan keturunan, dan menyaksikan kelahiran seorang "bintang politik" yang berupaya membawa negara kita kegemilangan and kamajuan. Pada hari itulah, dapat kita berasa bangga dipanggil "anak Malaysia"...

2 comments:

Shin said...

我對于政治沒什么comment,我只是覺得第一段好好笑哦~

(喔對不起,你這篇是應該是個嚴肅的課題......)

Live2Think said...

哎呀!这话题一点儿也不严肃。本来是无聊写一写近况,解释一下改Design的来源。怎知一时兴起,长篇大论起来了。我发觉,原来我的马来文章一向来只都是习惯写心情或是大谈道理的。。。可见:江山易改,本性难移。:P

Post a Comment